Gdy istnieje potrzeba uzyskania wstępnych informacji na temat obrazu rynku/opinii użytkowników/potrzeb konsumenckich/ działań konkurencji. Analizy internetu zaleca się wykonywać jako wstęp do większości kompleksowych badań rynku. W niektórych przypadkach są w stanie zastąpić klasyczne badanie rynku.
Jest to badanie oparte na analizie danych zastanych w sieci takich jak: fora internetowe, strony branżowe, wypowiedzi ekspertów, blogi, komentarze użytkowników, strony konkurencji za pomocą autorskiej metodologii jakościowej opracowanej w ARKET.
Dzięki analizie Internetu można uzyskać wstępne informacje, które pomagają zidentyfikować przewagi i ewentualne problemy biznesowe danego przedsiębiorstwa. Informacje uzyskane w analizie internetu weryfikowane są następnie podczas dalszych badań. Z reguły część z nich znajduje potwierdzenie, część natomiast nie.
Analiza internetu powinna być standardem kompleksowych badań rynkowych między innymi ze względu na wciąż rosnący nie tylko informacyjny ale i opiniotwórczy wpływ sieci.